Thursday, November 4, 2010

TVC Iklan Petronas Deepavali 2010

Happy Deepavali 2010

Iklan PETRONAS Deepavali 2010 kembali dengan tajuk ‘The Giant’.. Kepada seluruh penganut Hindu seantero dunia diucapkan SELAMAT HARI DEEPAVALI 2010 HAPPY DEEPAVAVI 2010!
What is Deepavali?

Diwali (also spelled Divali in few countries) or Deepavali is popularly known as the festival of lights. Its an important five-day festival in Hinduism, Sikhism, Jainism and to some Buddhists, occurring between mid-October and mid-November. For Hindus, Diwali is the most important festival of the year and is celebrated in families by performing traditional activities together in their homes. Deepavali is an official holiday in India, Guyana, Trinidad & Tobago, Mauritius, Malaysia, Nepal, Singapore, Sri Lanka, Myanmar , Fiji , and Suriname.


The name Diwali is itself a contraction of the word "Deepavali" (Sanskrit: दीपावली Dīpāvali), which translates into row of lamps. Diwali involves the lighting of small clay lamps (divas) (or Deep in Sanskrit: दीप) filled with oil to signify the triumph of good over evil. During Diwali, all the celebrants wear new clothes and share sweets and snacks with family members and friends. Some Indian business communities begin the financial year on the first day of Diwali, hoping for prosperity the following year.

In Jainism, Diwali marks the attainment of moksha by Mahavira in 527 BC. In Sikhism, Deepavali commemorates the return of Guru Har Gobind Ji to Amritsar after freeing 52 Hindu kings imprisoned in Fort Gwalior by Emperor Jahangir; the people lit candles and diyas to celebrate his return. This is the reason Sikhs also refer to Deepavali as Bandi Chhorh Divas, "the day of release of detainees". Deepavali is widely celebrated in both India and Nepal.






Sinopsis The Giant Iklan Petronas TV Commercial (TVC) Deepavali 2010

‘The Giant’ mengisahkan mengenai Ganesh, seorang budak lelaki yang berusia 11 tahun. Walaupun baru berusia 11 tahun, saiz badannya yang jauh lebih besar berbanding dengan rakan sekelas yang lain menyebabkan Ganesh selalu merasakan dirinya keseorangan.

Satu-satunya perkara yang dia mahu ialah untuk menjadi normal seperti rakan sekelasnya yang lain.

Menghampiri sambutan Deepavali, dia menyedari saiz badanya yang besar menjadikan dia unik dan istimewa. Perkara ini dipelajari daripada neneknya yang berkerusi roda.
Ganesh sedar yang saiz badan yang besar bukanlah kekurangan, namun satu kurniaan kepadanya yang membolehkan dia membantu neneknya bergerak. Kejujuran yang ada dalam dirinya menjadikan dia tempat bergantung oleh orang yang disayanginya.
Source: wikipidia

17 comments:

  1. alorrr.. budak tu besar doh la.. sesaje belakon umo 11 taun. ampeh

    ReplyDelete
  2. aku SUKE gamba ko letak tuh! hahaha =)

    ReplyDelete
  3. Come to think of it that was one of Petronas's greatest ads.

    ReplyDelete
  4. keh keh keh...err poster tu mmg mengancam!

    ReplyDelete
  5. terharu lak tengok iklan ni..adehh

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum,

    Berikut ialah beberapa kajian dan bahan bukti yang akan memberi kita faham dengan jelas tentang gerakan senyap Kaum Muda dan Wahabbi Salafi yang sedang mengancam aqidah umat islam di negara ini.

    SILA KLIK http://www.docstoc.com
    UNTUK CARIAN TAJUK-TAJUK BERIKUT
    • Bangsa Melayu Mengikut Ulama Ahlu Sunnah Wal Jamaah
    • Tok Ayah Zid Kedai Lalat
    • Kuasa Tiang Kepada Cita-Cita
    • 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah
    • Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
    • Jom Kenali Dr Maza & Co
    • Ahlul Bait Yang Dicerca

    SILA KLIK http://www.4shared.com
    UNTUK CARIAN TAJUK-TAJUK BERIKUT
    • Rasulullah Budak Kampung
    • Maulid Tandingi Krismas
    • Sifat 20 Tidak Wajib (Nik Aziz)
    • Wahabbi Adalah ASWJ (Hadi Awang – Part 1)
    • Wahabbi Adalah ASWJ (Hadi Awang – Part 2)
    • Asma’ Wa Sifat (Hadi Awang)
    • Sifat 20 – Dr Mohd Asri al-Wahabbi
    • Sifat 20 – Rasul Dahri al-Wahabbi
    • Sifat 20 – Fathul Bari al-Wahabbi

    Taklif pengkaji telah pun selesai, maka terserahlah kepada budi bicara pembaca sekalian untuk menerima ataupun sebaliknya. Bagi mereka yang mendapat hidayah, maka bertindaklah mengikut kadar upaya tangan (kuasa/undi), lidah (dakwah/hebahan) atau hati (doa) bagi mempertahankan aqidah hakiki Ahlu Sunnah Wal Jamaah yang bersendikan mazhab tauhid Imam Abu Hasan Ali bin Ismail al-Asy'ari ra dan Imam Abu Mansur al-Maturidi ra; mazhab feqah Imam Abu Hanifah ra, Imam Malik bin Anas ra, Imam Muhammad as-Syafie ra atau Imam Ahmad bin Hanbal ra; mazhab tasauf Imam Ghazali qsa dan Imam Junaid al-Baghdadi qsa.


    FAKEH KHALIFAH SAKA
    fakeh@hush.com

    ReplyDelete
  7. hahaha...hadoiii la gambor tuhh reallahhh...mesti nanges kalu samy tengokk..huhu

    salam kenal salam singgah salam kunjungan dan salam salaman...:)

    ReplyDelete
  8. seyesly video petronas mmg best..

    tapi jadahnya lu letak gmbr samivellu edit tu? love is cinta lak tu.. gua tau gurau2 tapi rakyat malaysia der.. kalau orang edit gmbr orang melayu gua pun rasa nak marah..

    pendapat gua sahaja.. hehe

    ReplyDelete
  9. nanti samy vellu kata, nehi2 i have no scandal, superimpose superimposeeeee.

    ReplyDelete
  10. salam ziarah..terima aksih berkunjung ke blog saya..semoga berkunjung kembali..blog sdra hebat..penuh info..teruskan..

    ReplyDelete
  11. Lamenyeeee iklan Deepavali ni. hahahaha. cptlah update

    ReplyDelete
  12. video ni sgt menyetuh hati saye... kasih sayang dan penghormatan itu perlu ade pade sape 2x xkira bangsa =D

    ReplyDelete

LinkWithin


 
Designer: PutraMalaya for PutraRocker[Dot]Blogspot[Dot]Com All Rights Reserved 2012